Właściwe odżywianie pozwala zachować dłużej sprawność fizyczną i umysłową. Mimo że proces starzenia się organizmu jest nieuchronny, to możemy sprawić, by postępował wolniej i dzięki temu dłużej zachować sprawność zarówno fizyczną, jak i umysłową.

Po przeprowadzeniu badań, naukowcy stwierdzili, że ludzie z krajów śródziemnomorskich żyją dłużej niż inni. Najdłużej jednak żyją mieszkańcy Krety. Kreteńczycy najrzadziej na świecie zapadają na choroby układu sercowo – naczyniowego oraz na nowotwory. Zauważono, że spożywają mniej masła, a więcej oliwy z oliwek niż jakakolwiek inna nacja w Unii Europejskiej, tzn. ok. 70 ml dziennie.

Stosowany w regionie Morza Śródziemnego model odżywiania (dieta śródziemnomorska) jest uważany za najzdrowszy wśród diet naturalnych. Nie jest to dieta odchudzająca, ale sposób prawidłowego i zdrowego odżywiania na całe życie.

Dieta śródziemnomorska chroni przed chorobami układu krążenia, w tym przed zawałem oraz przed nowotworami. Potwierdza to badanie znane pod nazwą „Badanie Siedmiu Krajów” oraz badanie eksperymentalne przeprowadzone w Lionie. Z badań tych wynika, że w Grecji i we Włoszech, gdzie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych było małe, a ludzie spożywali duże ilości oliwy z oliwek, zawały serca były rzadkością. Rzadkością były także w Japonii, gdzie spożycie wszelkiego rodzaju tłuszczów było bardzo małe, natomiast spożycie ryb wysokie. W przeciwieństwie do krajów śródziemnomorskich i Japonii, w Finlandii, Stanach Zjednoczonych i Holandii, gdzie spożywano dużo nasyconych kwasów tłuszczowych ludzie mieli wysokie stężenie cholesterolu i występowało najwięcej zgonów na zawały serca.
Stwierdzono również, ze zgony na chorobę niedokrwienną serca mają ścisły związek ze spożyciem tzw. polifenoli, czyli związków o właściwościach przeciwutleniających. Występują one w owocach, warzywach i oliwie z oliwek. Potwierdzono, że im większe jest spożycie polifenoli, tym mniejsza jest umieralność z powodu choroby niedokrwiennej serca.
Dieta śródziemnomorska znajduje także zastosowanie w terapii nadciśnienia tętniczego.

Naukowcy z uniwersytetu w Coimbrze udowodnili, iż spożywanie oliwy z oliwek może przeciwdziałać zachorowaniom na nowotwory. Istotną role w walce z rakiem odgrywają również przeciwutleniacze (antyoksydanty) wchodzące w skład produktów roślinnych. Według prof. Marii Marques z Wydziału Chemii Molekularnej uniwersytetu w Coimbrze, regularne spożywanie oliwy z oliwek może przeciwdziałać szeregowi chorób nowotworowych, w tym rakowi piersi oraz skóry.

Podczas 8-letnich badań zespół naukowców pod kierownictwem prof. Marques wykazał, że istnieje ścisły związek pomiędzy spożywanymi produktami a skłonnością do zachorowań na nowotwory. Kluczem są aktywne składniki fitochemiczne, które opóźniają lub eliminują szkodliwy dla organizmu proces utleniania, zachodzący pod wpływem stresu, wdychania zanieczyszczeń czy poddania promieniowaniu UV.

Ideę diety śródziemnomorskiej doskonale obrazuje tzw. piramida żywieniowa Willeta.

Jej podstawę stanowi codzienna aktywność fizyczna, następnie pełnoziarniste produkty zbożowe (chleb, ciemny ryż, płatki owsiane), oliwa z oliwek, kolejny poziom stanowią owoce, warzywa oraz nabiał pod postacią jogurtów i serów. Wszystkie te produkty powinny znaleźć się w codziennej diecie. Kilka razy na tydzień powinno się spożywać ryby, drób, oliwki, orzechy oraz nasiona roślin strączkowych (np. fasola, groch). Ziemniaki, jajka powinniśmy jadać 1-3 razy na tydzień, a zaledwie parę razy w miesiącu sięgać po czerwone mięso i słodycze. Bardzo ważne jest spożywanie dużych ilości wody niegazowanej oraz zastępowanie soli ziołami, np. oregano, bazylią lub tymiankiem. Pozytywny wpływ na organizm ma również spożywanie umiarkowanych ilości czerwonego wina (tzn. 1 kieliszek/dzień).
Nawet po 60. roku życia nie jest jeszcze za późno, by dokonać odpowiednich zmian w codziennym życiu i dzięki temu je wydłużyć oraz poprawić jego jakość.

Pozostałe artykuły